Hasznos tanácsok vállalkozóktól, vállalkozóknak

Online Vállalkozói Fórum – Egy szakértő, egy vállalkozó, egy téma, 1 óra

Az első májusi hétvége előtt egy izgalmas beszélgetésben vehettek részt a Vészhelyzet.info keretében indított Online Vállalkozói Fórum hallgatói és számos jó tanácsot vihettek el magukkal.

Katona Melinda, a Borealis Consulting Kft. ügyvezető igazgatója és Utasi Melinda egyéni vállalkozó, a Cégkísérő létrehozója beszélgetett többek között arról, hogy ebben a jelenlegi helyzetben mi a vezető szerepe, hogyan tudja önmaga számára a mentális erőt biztosítani és kezelni a helyzetből adódó bizonytalanságokat? Melyek azok az eszközök, amelyek túlvezetnek és áthidalóként megjelennek az életünkben, amelyek átvezethetik a válsághelyzet fájdalom-völgyén önmagunkat és a csapatunkat? Még számos izgalmas kérdés és felvetés elhangzott az egy órás beszélgetés alatt.

Az alábbiakban szemezgettünk az előző fórum-beszélgetésen elhangzott tanácsokból, de szívből javasoljuk a beszélgetés meghallgatását teljes hosszában:

A beszélgetés itt nézhető meg:

Határozzunk meg idősávot! Tervezzünk! Fókuszáljunk rövid távra!

A jelenlegi helyzetben a vezetőnek az elsődleges szerepe, hogy meghatározza azt az idősávot és azt az időtávot, amiben gondolkodik ő és a csapata.

Bizonytalan és kiszámíthatatlan a helyzet és ebben a helyzetben nem tanácsos túl hosszú távra tervezni nagyon sok időt, energiát elvisz és nem biztos, hogy az a tervezés gyümölcsöző lesz. – tanácsolja Utasi Melinda.

Rövid távra érdemes most fókuszálni, és ezen a rövid távon napra késznek kell lenni, hogy az adódó változásra azonnal reagálni tudjunk, mint vállalkozó.

Legyél figyelmes, naprakész, tettre kész és reagálj gyorsan!

A válságokban a legnagyobb képesség az, ha alkalmazkodni tudunk a helyzethez. Figyelmesnek, naprakésznek és tettre késznek kell lenni, hogy ami érkezik arra reagálni tudjunk a vállalkozásunkon keresztül is.

Határozzunk meg fix pontokat!

Katona Melinda maga is úgy látja, hogy nem most van itt az ideje a három – öt éves stratégia alkotásnak és a hosszú távú jövő tervezésnek, mert annyira bizonytalan minden.

Legyen egy elképzelés, hogy mi az a cselekedet és irány, amit meg fog tenni a vállalkozó az elkövetkező hetekben, amelyet egy részletesen kidolgozott cselekvési terv követ. Természetesen felkészülve arra, hogy ezt menet közben lehet, hogy finomítani kell, de mindig szükség van tervre, mert ha nincs terv akkor csak sodródik az ember.

Továbbá legyen egy előre tekintés az elkövetkezendő két- három hónapra és egy kitekintés az év végére.

Bármilyen változásról beszélünk sose szabad elfelejteni, hogy vannak fix pontok az életben és a vállalkozásban is, és egy vállalkozásban, amikor tervezünk, ugyanolyan fontos az agilitás és a változás képessége, mint amennyire fontos, hogy megtaláljuk azokat a fix pontokat ami elhozott minket idáig, eddig is jól működött és tudunk rá számítani. Természetesen ezeknek az aránya ma kisebb, mint korábban volt valószínűleg, de ezeket nagyon fontos rögzíteni.

Alapvetően az embernek szüksége van gondolat fogasra: azokra a biztos pontokra, amibe tud kapaszkodni, ami tovább visz.

Találjunk új utakat!

Ennek a helyzetnek vége lesz egyszer és amikor vége lesz nekünk és a vállalkozásunknak készen kell állni, hogy a megváltozott helyzetben tovább tudjuk folytatni. – emelte ki Utasi Melinda.  Ez most az az időszak, amiben fel tudunk erre készülni hiszen most mindennap megéljük a változást.

Az ilyen helyzetben amikor változás áll be akkor általában hajlamosak vagyunk a borúsabb és a fájdalmasabb oldalát látni, holott ez nem így van!

Tegyük fel a kérdést. Milyen új utakat találhattok ki magamnak? Gondolkodjunk el azon, hogy a megváltozott helyzetben, hogy tudjuk elérni az ügyfeleinket. Ha új utat keres egy vállalkozó az már egy válságból kivezető út. Aki az első kétségbeesésen túljut, annak onnantól kezdve nagy a valószínűsége, hogy az új megoldása is megszületik, ami tovább viszi a vállalkozást és egyben már felkészül a krízis utáni helyzetre is hiszen az az új út valószínűleg élhető lesz a következő időszakban is. Lehet, hogy csak kiegészítő alternatívaként, de egy működő utat tud magának kialakítani.

Legyünk tisztában önmagunkkal, készítsünk leltárt!

Amikor ilyen nehéz helyzetben vagyunk először elsősorban befelé figyeljünk. – tanácsolja Katona Melinda. Nagyon fontos, hogy legyünk tisztában azzal, hogy milyen erőforrásokkal, eszközökkel, képességekkel rendelkezünk.  Érdemes leltárt csinálni, ezáltal is megerősíteni önmagunkat, mert ez a leltár lista fog minket abban segíteni, hogy tovább lépjünk a következő szintre és el tudjuk hinni, hogy van mozgásterünk és tudunk cselekedni, van alternatív lehetőség.

Számolni kell!

Utasi Melinda közgazdászként és vállalkozóként nagyon fontosnak tartja, hogy számoljon a vállalkozó. Tudni kell hol tartok, mennyit vesztettem, hol állok most és innen hova tudok eljutni. Mennyire van szükségem ahhoz, hogy túléljem ezt az időszakot -ez lehet egy hét két hét egy hónap, két hónap olyan időtáv, ami a vállalkozás működésének fontos. A szezonális vállalkozás esetében az előző évekhez kell visszamenni. Szembesülni kell a számokkal és ezután indulni neki újra főleg, ha a munkavállalókkal dolgozik a vállalkozás, hiszen az ő megélhetésük és boldogulásuk is függ ettől.

Ha munkatársak ezt megértik és együtt tudnak működni ebben akkor sokkal hatékonyabb és motiváltabb időszak következhet hiszen ha nehézségekbe közösen tudunk együttműködni a későbbiekben ez csapat erősítő lehetés a válságot követően még produktív közösség válhat belőle.

Ne add fel!

A válságnak mindig vannak nyertesei. A válság közben és az adott helyzetben derül ki, hogy kik lesznek azok.

A számok és a történelem azt mutatja, hogy azok a nyertesek, akik reagálni tudnak a változásra, aktívvá tudnak válni, új utat mertnek próbálni és nem adják fel!

A válság mindig átrendezi a viszonyokat. Jó helyzet is lehet a vállalkozásoknak, hogy újra pozícionálják magukat és valamelyik másik területen vagy nagyobb részben megtalálják magukat a piacon. Aki nagyon ambiciózus és jól tud reagálni erre és mert előre menni annak nagyon sok hozadéka lehet a későbbiekben.

Köszönjük az értékes gondolatokat a beszélgetés résztvevőinek!

Iroda:
1025 Budapest,
Szépvölgyi út 98. Fsz. 2.

+36-30-564-3331

seed@seed.hu