A SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány, az Országos Vállalkozói Mentorprogram keretén belül – mint a személyes mentorálási alprojekt megvalósítója, négy célcsoportra fókuszálva szeretné elérni a vállalkozások versenyképességének, hatékonyságának valamint a vállalkozások növekedésének elérését.

A mentorálás időtartama alatt – 6-12 hónap – a mentorált vállalkozás/vállalkozó ingyenes szolgáltatás keretében veheti igénybe az általa kiválasztott mentor mentori tevékenységét, valamint a rendelkezésére álló 25 óra ún. speciális tanácsadást.

A program célja, hogy a mentorálás hazánkban is országosan elterjedjen, erősödjön a vállalkozói tudatosság és együttműködés, ezáltal csökkentve a vállalkozók tudásában, tapasztalataiban és kompetenciáiban meglévő hiányosságokból fakadó versenyhátrányokat.

Mit nyerhetsz, ha mentoráltként becsatlakozol?

Lehetőséged nyílik az üzleti elképzelésed (a jelenlegi vállalkozásod és a potenciális lehetőségek) más nézőpontból történő áttekintésére,

Tanulhatsz a mentorod által megélt nehézségekből, azokból a kihívásokból, amelyeken ő már átment,

Segítséget kaphatsz a saját gondolataid célirányos rendezésében, döntések előkészítésében, több alternatíva kidolgozásával,

Olyan eszközöket ismerhetsz meg a gyakorlatban, amiről iskolában, tanfolyamon már tanulhattál, de azt nem tanították meg neked, hogy “valós harci helyzetben” miként alkalmazd azokat (és miként ne), pl. stratégiai-üzleti tervezési eszköztár, modern marketing eszközök, business networking, ügyfél- és folyamatszemlélet,

A mentor segít neked látásmódod kiszélesíteni, új nézőpontot találni saját tapasztalatai és kapcsolatrendszere révén.

KIKET VÁRUNK MENTORÁLTNAK?

01 Fiatal vállalkozók

02 Női vállalkozók

03 Generáció váltás előtt álló családi vállalkozások

04 Újratervező vállalkozások

Videók

Interjúk

Mentorok és mentoráltak 1.
A továbblépés művésze.

Mentorok és mentoráltak 2.
„Ma már lennének konkrét kérdéseim.”

Mentorok és mentoráltak 3.
„Ha valamit elkezdek, azt végig is csinálom!”

Mentorok és mentoráltak 4.
„A törvény és a jog szerint te is ugyanolyan vállalkozó vagy, mint bárki más.”

Mentorok és mentoráltak 5.
„Engem nagyon inspirálnak mások sikerei.”

Mentorok és mentoráltak 6.
A playstationtől a kutyatápig.

Mentorok és mentoráltak 7.
Majdnem családi kör.

Mentorok és mentoráltak 8.
Szatyrok és környezetvédelem.

Mentorok és mentoráltak 9.
Fókuszkeresés.

Mentorok és mentoráltak 10.
Vállalkozóból vállalkozó.

 


GINOP-1.1.2-VEKOP-17-2018-00001 „A KKV szektor hatékonyságának növelése pénzügyi ismeretek fejlesztése, vállalkozói mentorálás biztosítása révén” című kiemelt projekt

Személyes vállalkozói mentorálás alprojekt

FELHÍVÁS

 

Kik és hogyan jelentkezhetnek a programra?

Mentoráltak alapkritérium rendszere

A program négy célcsoportra fókuszálva szeretné a személyes vállalkozói mentorálás segítségével támogatni a vállalkozások versenyképességének növekedését. E négy célcsoport női, fiatal,  generációváltással érintett családi vállalkozások és az újratervező,  – a COVID-19-járvány gazdasági hatásai által életképességükben megrendülő  – vállalkozások.

1. Fiatal vállalkozók: a Mentorprogram alapján azon fiatal vállalkozók részvételével működő mikro-, kis- és középvállalkozás, akik esetében a már bejegyzett vállalkozás részjegyeinek legalább 51%-a 35 év alatti személy(ek) tulajdonában van, és az ügyvezető maga is 35 év alatti személy, továbbá a 35 év alatti, egyéni vállalkozóként működő fiatalok.

A fiatal vállalkozók célcsoport esetében a társas fiatal vállalkozásokból egy-egy fő, egyéni vállalkozó esetén maga az egyéni vállalkozó vehet részt a Mentorprogramban.

2. Női vállalkozók: a Mentorprogram alapján azon női mikro-, kis- és középvállalkozások, amelyek esetében a vállalkozás részjegyeinek legalább 51%-a női tulajdonban van és az ügyvezető személye is nő, továbbá a női egyéni vállalkozók.

A társas női vállalkozásokból egy-egy fő, egyéni vállalkozó esetén pedig maga az egyéni vállalkozó vehet részt a Mentorprogramban.

3. Generáció váltás előtt álló családi vállalkozások: a Mentorprogram alapján olyan mikro-, kis- és középvállalkozások, melyek önmagukat annak tartják, vagy a vállalkozásnak legalább 51%-a egy család tulajdonában van, és emellett a következő három feltétel közül legalább egy kritériumnak megfelelnek:

  • egy családtagja részt vesz a vállalkozás irányításában;
  • egy családtagja alkalmazottként részt vesz a vállalkozás működtetésében;
  • a vezetést és a tulajdont is részben vagy egészében a családon belül kívánják átadni, ha erre sor kerül;
  • a vezetést és a tulajdont is részben vagy egészében külső személynek kívánják átadni, ha erre sor kerül.

4. Újratervező vállalkozások: a COVID-19-járvány gazdasági hatásai által életképességükben megrendülő kkv-k

A Mentorprogram alapján azon mikro- és kis- és középvállalkozások, melyek életképességének megrendülése a járvány kezdetétől (2020.03.11.) számított időszakban az előző év azonos időszakával összevetve a bevételében, vagy az ügyfélszámában, vagy a létszámában több mint 20%-os visszaesés tapasztalható, vagy a megváltozott körülmények a tevékenység folytathatóságát alapjaiban rendítette meg.

Mentorok alapkritérium rendszere

Jelen program keretében a mentori feladatok ellátására olyan személyek jelentkezhetnek, akik az alábbi kritériumoknak megfelelnek:

  • minimum 5 éves vállalkozói tapasztalattal,
  • legalább 5 fős mikro-, kis- és középvállalkozás működtetésében szerzett jártassággal rendelkeznek, melyet az általa vezetett/vele közreműködésben megvalósuló vállalkozás működésének bemutatása támaszt alá, továbbá
  • rendelkezik kapcsolati tőkével.

Jelentkezés és kiválasztás folyamata

Mentorok és mentoráltak jelentkezése a www.vallalkozztudatosan.hu online felületen történik.

A jelentkezési alapkritériumok meglétének ellenőrzését követően a SEED Alapítvány megkezdi mind a mentorok, mind a mentoráltak személyes kiválasztási folyamatát, mely a jelentkezési felületen, online kérdőív kitöltését követően személyes interjúkon való részvételt jelent.

A kiválasztási folyamat célja, hogy kellő adattal és információval rendelkezzenek a döntéshozók annak érdekében, hogy a mentorprogramba az előzetesen elvárt motivációknak megfelelő, mérhető kompetenciák mentén alkalmasnak ítélt jelentkezők kerüljenek mind a mentorált, mind a mentor oldalról.

 

A jelentkezési felület kitöltése azok számára nyújt továbblépési, azaz bemutatkozási lehetőséget, akik megfeleltek az alapvető kritériumoknak.

A mentoráltak esetében – a női és a fiatal vállalkozók esetében – a bemutatkozások alapján döntés születik arról, hogy a jelentkező

  • életútja,
  • fejlődési igénye,
  • bemutatott jövőképe,
  • motiváltsága

alapján alkalmas-e arra, hogy a felvételi folyamatban továbblépve személyes interjún mutatkozhasson be, és egy sikeres mentorálási folyamat résztvevője legyen.

A két célcsoport esetében olyan kompetenciák felmérése történik, mint:

  • kockázatvállalás,
  • döntési képesség,
  • vállalkozói önismeret,
  • szervezőkészség (menedzser készségek),
  • kapcsolatteremtő képesség,
  • kommunikáció, asszertivitás,
  • kreativitás, ötletgazdagság,
  • problémamegoldó, felmérő képesség,
  • vállalkozói lét felvállalása,
  • önállóság.

 

Az interjún az egyes kompetenciák mentén kerül sor beszélgetésre egy-egy vállalkozói helyzet bemutatása során. Itt a fókusz azokra a pontokra/kompetenciákra esik, melyek a jelentkezés során nem kerültek elő, és információ nyerhető a viselkedés, a motiváció vagy az értékrend, valamint a vállalkozás érettségének témájában. Itt kerülhet sor a motivációs levélben szereplő szubjektív skálák tisztázó kérdéseire is.

Generációváltók esetén az interjú célja a generációváltásban érintett résztvevő helyzetének, motivációinak megismerése, a motivációs levélben feltett és az átadás-átvétel helyzetére vonatkozó kérdések mélyítése.

Az interjú végére a résztvevő szakértők számára egyértelműen ki kell derülnie annak, hogy a jelentkező vállalkozó milyen területen vár segítséget a Mentorprogram keretében, milyen egyéni igényekkel érkezett. A generációváltó családi vállalkozások vezetőivel folytatott beszélgetések alkalmával az élethelyzetből adódó nehézségek, változások feltárása, a személyes támogatás, valamint az átadási folyamat stádiumának feltérképezése a cél.

Ezen információk feltérképezésének előkészítése a jelentkezési felület kitöltésének stádiumában az alábbi kérdések mentén történik:

  • egyértelműek számomra az átadás-átvételi (utódlási) folyamat lépései és feladatai,
  • az átvevő személye ismert,
  • az átvétel családon belül megoldható,
  • az átvételt családon kívül kell megoldani,
  • a külső személy bevonásának (jogi, pénzügyi) feltételei kidolgozottak,
  • rendelkezem az átadásra vonatkozóan kidolgozott tervvel,
  • rendelkezem kitűzött mérföldkövekkel, határidőkkel,
  • az átvevő bevonása az átadás-átvételi folyamatba megtörtént,
  • rendelkezem személyes jövőképpel az átadási folyamat lezárulását követően,
  • egyértelmű számomra, milyen hatással van az átadás a munkavállalókra és a cég üzleti pozíciójára,
  • egyértelmű számomra, milyen mértékben és milyen szerepben kívánok a céghez kapcsolódni a folyamat lezárása után,
  • bízom a folyamat mindenki számára elfogadható kimenetelében, sikerességében.

A női és fiatal vállalkozások esetében a kiválasztás eredményeként sikeres felvételt nyernek azon vállalkozások, melyek esetében az életút/fejlődési igény/jövőkép/motiváltság tengelyen a vállalkozás életében eddig látható jelek, eredmények azt mutatják, hogy van benne fejlődési potenciál annak érdekében, hogy sikeres és eredményes mentorálási folyamatot tudjon megvalósítani, a mentorálási folyamattal a vállalkozás pozitív változást, növekedést tud elérni.

A generációváltó családi vállalkozások esetében a sikeres felvétel függvénye, hogy a vállalkozás, s így az átadó részéről a vállalkozás jelenlegi helyzetének érettségében milyen szinten áll a változási/változtatási potenciál, és ennek függvényében a mentorprogram aktív segítségével és támogató jelenlétével milyen mértékű új irányt, új lendületet vehet a vállalkozás a generációváltás elősegítésére, annak sikeres lebonyolítására.

Az újratervező célcsoport esetén az interjú célja a vállalkozás életében a COVID-19 járvány által okozott nehézségek, továbbá a problémák megoldásába érdekében tervezett lépések megismerése.
Az interjú végére a résztvevő szakértők számára egyértelműen ki kell derülnie annak, hogy a jelentkező vállalkozó milyen területen vár segítséget a Mentorprogram keretében, milyen egyéni igényekkel érkezett.
Az újratervező vállalkozások esetében  a sikeres felvétel kritériuma, hogy a vállalkozás, jelenlegi helyzetének felmérést követően képes és kész legyen a mentorprogram aktív segítségével és támogató jelenlétével a vállalkozása folytatására, továbbvitelére.

A megfelelő mentorok kiválasztásakor a fókusz az alábbi területek tisztázásán van:

  • Rendelkezik-e működő, versenyképes vállalkozással, valamint markáns vezetői tapasztalattal – mely példaként szolgálhat a mentorálásban résztvevő vállalkozók számára is?
  • Képes-e a gyakorlatban szerzett tudásának átadására, illetve képes-e mindezt támogató módon, aktív figyelői és fejlesztői attitűddel, másokat ösztönözve megtenni?
  • Fontos szempont együttműködőkészsége, fejlődési igénye illetve a Mentorprogramban elvárt – a folyamat elején ismertetendő – etikai alapelvek, magatartási formák elfogadásának képessége is?

A mentorok kiválasztása esetén az alábbi általános kompetencia-csoportok alapján történik a kiválasztás:

  • általános mentori szerepkompetencia,
  • kommunikációs képességek,
  • pozitív befolyásolás képessége,
  • együttműködési készség, ennek képviselete,
  • tanulási képesség,
  • vezetési kompetenciák,
  • szervezőkészség,
  • konstruktív problémamegoldó készség, helyzetfelismerő készség, átlátás-rálátás, elemzés képessége, kezdeményezőkészség, a kihívásokra való készenállás,
  • empátiás készség.

 

A kiválasztás során felvételt nyert mentorok esetében a sikeres vállalkozói múlton túl a fent felsorolt kompetenciák mentén meghatározott mentori attitűd minél markánsabb megléte biztosítja olyan mentorok bevonását a programba, akik a mentori tevékenységet elkötelezetten, gondos és körültekintő munkával végzik annak érdekében, hogy a mentorálási folyamatokat eredményesen tudják végigvinni.

A kiválasztott mentorok és mentoráltak a szerződések megkötését követően regisztrálhatnak a GrowthWheel mentorálási folyamatot támogató informatikai platformon.

Itt mind a mentor, mind a mentorált részére lehetőség van saját bemutatkozó oldalának, portfóliójának elkészítésére. De ugyanezen programban történik a mentorálási folyamat nyomon követése, adminisztrálása is.

 

Mentorok és mentoráltak összekapcsolása

A programban résztvevő mentorok és mentoráltak számára ún. mentor klubok keretében biztosított a személyes találkozás. E találkozók célja, hogy mentor és mentorált személyesen is megismerhesse egymást.

A vállalkozói mentorálás az önkéntességen alapszik. A mentorálási folyamatban való részvétel mind a mentor, mind a mentorált oldaláról önkéntes, ezért szakmailag indokolt, hogy a választás jogában is működjön az önkéntesség elve. A mentorok és a mentoráltak a rendezvényeken szabadon alakíthatnak ki egymással kapcsolatot, ismerkedhetnek meg egymással és jelezhetik, hogy melyik mentorral/mentorálttal tartják elképzelhetőnek az együttműködést. A programokat követően a mentoráltnak jogában áll meghatározni azt a három mentort, akivel szívesen dolgozna együtt. Az első helyen megjelölt mentort a SEED Alapítvány felkéri a mentorálási folyamatra. Tekintettel az önkéntesség elvére, a mentornak jogában áll elfogadni vagy elutasítani a felkérést. Elutasítás esetén a SEED Alapítvány felkéri a második vagy a harmadik helyen megjelölt mentort.

 

Mentorálási folyamat

A mentor-mentorált párok létrejöttét követően kezdődhet meg a mentorálási folyamat. A mentorálás minimum 6, maximum 12 hónapos időtartama alatt a találkozók havonta átlagosan 1-2 alkalommal történnek, időtartamuk 1 és 4 óra közötti lehet. A mentorálás lehetőség szeint személyes találkozó keretében történik, indokolt esetben lehetséges a Skype, telefonos vagy más online kapcsolattartás. A folyamat megkezdésének időpontja a mentor-mentorált pár kialakulása és e ténynek a folyamatot támogató informatikai rendszerben való rögzítésének időpontja. A folyamat ezen időponttól számított minimum 6, maximum 12 hónapos időintervallumon belül kell, hogy megvalósuljon.

A program lehetőséget biztosít a mentoráltak részére ún. speciális tanácsadások igénybevételére, melyeket a mentor javaslatára vehetnek igénybe 25 óra időkeretben, de legfeljebb 500 eFt keretösszegben.  Mindezek mellett mentorok és mentoráltak számára tudásmegosztó rendezvényeken, illetve 30 fő mentor-mentorált páros részére külföldi szakmai utakon való részvételre nyílik lehetőség.

A folyamatok nyomon követése minden esetben a GrowthWheel online platformon történik.

A mentorok munkáját minden esetben támogatja a szupervízor-team, melynek tagjai meghatározott keretek között kísérik figyelemmel a folyamatot, szükség esetén segítséget nyújtanak a továbblépésben.

 

A mentorálási folyamat zárása

A mentorálási folyamat egyéni zárása az utolsó találkozóval, az eredmények, tanulságok összegzésével, értékelésével és a folyamatnak az IT-rendszerben történő adminisztrációs zárásával, az állami támogatásról szóló igazolás elkészítésével, valamint a folyamat befejezését tanúsító jogi záródokumentumok kiállításával történik.

KÉRDEZZEN A MENTORPROGRAMRÓL!

vallalkozztudatosan.hu

+36702165700

mentorprogram@seed.hu

Iroda:
1025 Budapest,
Szépvölgyi út 98. Fsz. 2.

+36-30-564-3331

seed@seed.hu