Kecskeméten is kiderült: a generációváltás komoly gond és nagy feladat

Utolsó állomásához érkezett június 19-én, Kecskeméten a SEED Alapítvány által menedzselt Személyes Vállalkozói Mentorprogramot bemutató országos roadshow-sorozat. A kecskeméti rendezvényen is kiderült, hogy a generációváltó családi vállalkozások segítése nem véletlenül került bele a programba, hiszen szinte valamennyi előadó hangsúlyozta ennek a vállalkozói körnek a gazdaságban betöltött jelentőségét, és a generációváltás elmaradásának káros hatását.

Gaál József, a rendezvénynek otthont adó Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke arról beszélt, hogy korunkban nagy szükség van a piaci és egyéb tudás átadására, és ebben az Országos Vállalkozói Mentorprogram, illetve annak részeként a Személyes Vállalkozói Mentorálás lényeges szerepet tud játszani. A mentorálási folyamatban rendkívül fontos, hogy bizalmi légkör alakuljon ki, mert ilyen légkörben lehet igazán tanulni egymástól.

Németh László, az IPOSZ elnöke egyebek között a generációváltó családi vállalkozások előtt álló kihívásokról ejtett szót hangsúlyozva, hogy a vállalkozások körülbelül 30 százaléka családi vállalkozás, amelyek kiesése a gazdaságból súlyos gondokat okozna. Hozzátette: a családi cégek alapítói saját gyermeküknek tekintik a vállalkozást, néha a saját gyermekeiktől is irigylik azt. Ezen a területen mindenképpen szükség van szemléletformálásra, ezért is nagyon jó, hogy létezik a mentorprogram, hiszen a mentor kívülről lát rá az adott cégre.

Kiszely László, a Budapest Bank ceglédi fiókjának vezetője, kapcsolódva a generációváltás problémájához, egy néhány évvel ezelőtti felmeréséből idézett adatokat: a kkv-k mindössze 15 százalékát foglalkoztatja az utódlás kérdése, és mindössze 7 százalékuknál zajlik már a folyamat. Ami érdekes, hogy a 60 évesnél idősebb vállalkozók által vezetett cégek többségénél, 56 százalékánál, még nem zajlik az utódlás. Azt már mi tesszük hozzá: Vajon mire várnak ezek a cégvezetők? Az utódláson gondolkodó cégek ¾-e egyébként a családon belül tervezi a cégvezetés átadását.

Az előadásokat követő kerekasztal-beszélgetésben korábbi mentorprogramokban részt vevő mentorok, valamint a generációváltáson már sikeresen átesett családi vállalkozásokat az átvevő részéről képviselő vállalatvezetők osztották meg tapasztalataikat a hallgatósággal.

A korábbi mentorprogramokban részt vevő hölgyek egyöntetűen állították, hogy a mentorálásból a mentor is nagyon sokat tanul. Az is egyértelmű volt mindenki számára, hogy a jó mentornak hitelesnek kell lennie, vagyis olyannak, aki már maga is átment bizonyos folyamatokon, felépített és sikerre vitt legalább egy vállalkozást stb. Fő ismérve az, hogy tud figyelni a másikra, van füle arra, amit a mentorált mond. Nem ő a megmondó ember, hanem ő, ahogyan egyikük fogalmazott, csak a katalizátor.

A generációváltás kapcsán a kerekasztal egyik résztvevője úgy fogalmazott, hogy az átvétel során is nagyon fontos, hogy az átvevőnek megfelelő tudása legyen a cégről, a piacról. Akkor sikeres az utódlás, ha családi alkotmány készül, és hosszú távú vállalati stratégia. Ez nem a rögtönzés terepe…