Milyen a jó mentor a szegedi vállalkozók szerint?

A Személyes Vállalkozói Mentorprogram június 12-i szegedi rendezvényén nemcsak a program részleteivel ismerkedhettek meg a résztvevők, hanem maguk is végiggondolhatták, milyen egy jó mentor, ők milyen mentorokkal dolgoznának szívesen együtt.

A szegedi rendezvényen az aktív és érdeklődő résztvevők beszélgetést folytattak a Személyes Vállalkozói Mentorprogramról. Megfogalmazták elképzeléseiket, beszéltek saját motivációikról, tisztázó kérdéseket tettek fel az előadóknak. Az érdeklődők között mentor- és mentoráltjelölt egyaránt akadt. A beszélgetés folyamán felmerült a kérdés: a jelenlévők szerint, milyen a jó mentor? Közreadunk egy csokrot a válaszokból, hogy a majdani mentorok is láthassák, egyebek között mit gondolnak erről lehetséges mentorált partnereik.

Többen is úgy vélték, hogy a jó mentornak nem kell mindenhez értenie, az igazi pedig az, hogy ha be is vallja, hogy nem ért mindenhez. Ezért senki nem neheztelne rá, hiszen a többség tisztában van azzal, hogy ma már nem a polihisztorok korát éljük. Ugyanakkor azt elvárják a majdani mentortól, hogy legyen a kapcsolati rendszerében olyan, akitől viszont választ lehet kapni a felmerült kérdésre. Ehhez mi csak annyit tennénk hozzá, hogy egyfelől elvárás a mentorokkal szemben, hogy kiterjedt kapcsolati hálóval rendelkezzenek. Másfelől a programban lehetőség van arra, hogy a mentor javaslata alapján bizonyos speciális problémák (szervezetfejlesztés, marketing, pénzügyek, jogi kérdések stb.) felmerülése esetén maximum 25 óra terjedelemben tanácsadót vonjanak be.

Többen is hangoztatták, hogy a jó mentor képes a bizalmi légkör megteremtésére: képes arra, hogy megnyissa a mentoráltat, képes éreztetni azt, hogy a mentorált kérdései, a mentorált vállalkozása számára is fontos. Volt, aki ezt úgy fogalmazta meg, hogy a mentor folyamatosan magáénak tekinti a mentorálás ügyét.

A jó mentor kíváncsi, okos és előremutató kérdéseket tesz fel, ugyanakkor alázatos is, képes arra, hogy ő is tanuljon a mentorálási folyamatból. Ne akarjon döntést hozni a mentorált helyett, elégedjen meg az alternatív utak, megoldások felvázolásával. A választást bízza a mentoráltra.

A hitelesség is fontos attributúma egy mentornak, mind szakmailag, mind emberileg. Azt mondja, amit gondol, és azt teszi, amit mond.

Nagyon lényeges, hogy a mentor bele tudja élni magát a mentorált helyzetébe, azaz, képes legyen empátiával közelíteni a mentorált személyhez és vállalkozásához, képes legyen átélni a mentorált helyzetét, problémáit. A jó mentor jól kommunikál, ki tudja fejezni, amit gondol, és rá tudja bírni a mentoráltat például a konstruktív kritika elfogadására.

Természetesen mindenki elengedhetetlennek tartotta, hogy a mentor legyen tapasztalt vállalkozó, és számos probléma megoldására a saját tapasztalati eszköztárából kínáljon megoldási lehetőségeket. Fontos, hogy a mentor egyfajta példakép legyen, mondta az egyik hozzászóló, akire a mentorált fel tud nézni.

Iroda:
1025 Budapest,
Szépvölgyi út 98. Fsz. 2.

+36-30-564-3331

seed@seed.hu