Május 21-én negyedik alkalommal került sor szakmai beszélgetésre az Online Vállalkozói Fórum keretén belül. A beszélgető-partnerek Deák Zita egyéni vállalkozó, coach, mentor, az Országos Vállalkozói Mentorprogram önkéntes mentora és dr. Imreh Szabolcs, a Szegedi Tudományegyetem Vállalkozásfejlesztés szakirány szakfelelős docense, sorozatvállalkozó, az Innoversity Kft. senior tanácsadója voltak.
A téma ezúttal is nagyon izgalmas volt. A vállalkozásindítást megelőző legfontosabb lépéseket és kérdéseket boncolgatta a két szakértő és természetesen válaszoltak a fórum-résztvevők felmerülő kérdéseire is.
A szakértők négy nagyon alapvető területet érintettek az üzleti ötlet vizsgálata szempontjából:
1.Piacképesség vizsgálta – Kellek-e a piacon?
Hogyan lehet az ötletet megvizsgálni, átgyúrni, igazítani a körülményekhez és egyáltalán megvizsgálni, hogy az ötlet ténylegesen csak egy ötlet- e és nem több, vagy egy olyan ötlet, amire vállalkozást lehet alapítani, mint tényleges üzleti lehetőség.
Imreh Szabolcs oktatói és saját vállalkozói tapasztalata alapján az indulás előtti első legfontosabb kérdésnek azt tartja, hogy kellünk-e a piacon? Amennyiben nem kellünk, akkor rendelkezhetünk bármilyen vállalkozói kompetenciával, lehetünk szuper pénzügyesek vagy rendelkezhetünk mindenféle “szupererővel”, az üzleti ötlet nem, vagy nehezen vihető árbevételig. Az első nagy kérdés tehát a vállalkozásindításnál a piacképesség. Az, hogy a vállalkozónak tetszik a saját ötlete, az nagyon jó, hiszen az alapítói elkötelezettség fontos a sikerhez, de az ötlethez való ragaszkodás ne kompenzálja túl az üzleti racionalitást.
Deák Zita azt tanácsolja, hogy gyűjtsünk össze legalább 20-25 jellemzőt arról a személyről, akinek el akarjuk adni a termékünket, szolgáltatásunkat. Tegyük fel a kérdést: ki az én ideális vevőm? Amikor letisztul a kép, akkor nevezzük meg azt is, hogy mi az ő valós problémája és tudok-e rá reagálni az én termékemmel? Ha tudok, akkor a piaci képességem megkérdőjelezhetetlen lesz.
Zita saját coach és mentori tapasztalatát megosztva elmondta, függetlenül attól, hogy valaki új vállalkozást akar indítani, vagy már meglévő vállalkozást következő szintre emelni, mind a kettő megkerülhetetlenné teszi egyfajta belső és külső munka elvégzését.
A nulladik lépésként az ötlet továbbgondolásához szükséges tudni, mennyire van tisztában a vállalkozó önmaga erősségeivel. Milyen mélységben gondolkodott el azon, hogy milyen területet kell fejlesztenie önmagát és hogy áll az önbecsüléssel? Önismeret, önfejlesztés, önbecsülés területével fontos foglalkozni a vállalkozás indítása és következő szintre lépése előtt is.
2.Versenyképesség – Mi a “szupererőm”?
Mi az az egyetlen dolog, amiben jobb, ügyesebb és bármilyen pozitív tulajdonsággal bíró vagy mint a vélelmezett, legszorosabb versenytársad? Akik megújulást, innovációt, egyedisége képviselnek, azok egyértelműen meg tudnak kapaszkodnak a piacon.
Ha magamat sem tudom meggyőzni arról, hogy újat tudok hozni a piacra és amit én csinálok az valamiben több, jobb, innovatívabb, hatékonyabb, mint a többieké, akkor hogyan győzzem meg a leendő vásárlóimat? Ha nem tudom miben vagyok jó, akkor a versenytársakkal szemben sem tudom meghatározni magam. Ha jól felállítottam az ügyfélprofilt és tudom mi a szupererőm, akkor a piacra úgy tudok belépni, hogy nem a versenytársakkal akarok csatázni. Akkor a fókuszban mindig az ügyfél van – hangsúlyozta Zita.
3.Megvalósíthatóság – Meg tudom csinálni azt, amit kitaláltam?
Imreh Szabolcs azt javasolja, hogy a kezdő vállalkozó írjon egy listát, miket kell ahhoz csinálni és főleg mihez kell ahhoz érteni, hogy az ötletből működő vállalkozás legyen. Zita fontosnak tartja, hogy nézzünk szembe a saját magunk által felállított hiedelmekkel, és azokkal a korlátokkal amelyek nem engednek fejlődni.
4.Üzleti modell építés – Hogyan lesz az ötletből megélhetés?
A költségeink felett nagymértékben mi diszponálunk, míg az árbevétellel kapcsolatban – főleg induló vállalkozásoknál – álmaink , vágyaink, korlátozott racionalitáson alapuló elképzelésünk lehet. Az üzletképesség vizsgálatánál Imreh Szabolcs azt javasolja, hogy fordítsuk meg ezt a kérdést és ne azon gondolkodjunk mennyi lesz a bevételünk, mert ezt nem fogjuk tudni megmondani. Leendő költségeinket viszont pontosan fel tudjuk térképezni. Írjuk össze az induláshoz szükséges összes költséget, valamint a havi rendszerességgel felmerülő működési költségeket, így megállapítva a fedezeti pontot, azaz azt a költségszintet, melyet a bevételeinknek ki kell termelni. Mielőtt vállalkozásindításra kerülne a sor, tisztán kell látnia az ötletgazdának, hogy mennyit kell megtermelni havonta ahhoz, hogy a költségeket ki tudja gazdálkodni. Olykor pedig szembe kell nézni azzal, hogy hiába jó az ötlet, ahhoz, hogy ebből teljes idejű vállalkozás legyen, reális-e az elképzelés.
A beszélgetés során számos remek példa és további érdekes felvetés elhangzott. Ezúton is köszönjük az előadóknak a megfontolásra szánt javaslatokat és tanácsokat.