Személyes Vállalkozói Mentorprogram - miért jó ez nekem?

Sokan kérdezik, miért érdemes akár mentorként, akár mentoráltként jelentkezni a Személyes Vállalkozói Mentorprogramba. A SEED Alapítvány június 5-ei székesfehérvári toborzórendezvénye kerekasztal-beszélgetésének résztvevői erre a kérdésre próbáltak meg tapasztalati példák alapján választ adni.

A beszélgetést megelőzően több érdekes előadást is meghallgathattak a résztvevők, amelyek mindegyike érintette a generációváltás előtt álló családi vállalkozások problémáját.  Dancsné Engler Bernadett, a Budapest Bank mikrovállalati üzletágának vezetője elmondta: A hazai kis- és középvállalkozások jelentős részét a rendszerváltás utáni években, azaz 20-25 éve alapították, így a vezetők elérték vagy lassan elérik a nyugdíjkorhatárt. Ennek ellenére a kkv-k viszonylag csekély hányada tartja napirenden ezt a kérdést. Főleg a 100%-ban családi tulajdonban lévő vállalkozások foglakoznak a problémával: mintegy 30%-nál van napirenden, és ebből 17%-nál már meg is kezdték a folyamatot.

Németh László, az Ipartestületek Országos Szövetségének elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a generációváltást több kedvezőtlen folyamat is gátolja, úgymint a szakemberek elvándorlása, a szakemberképzés hiányosságai és nem kielégítő volta, valamint a vállalkozásokat nem igazán támogató gazdasági környezet, amelynek hatására a vállalkozók inkább úgy döntenek, hogy a gyermekükből ne legyen vállalkozó, hanem tanuljon külföldön, s utána álljon be egy multihoz.

A kerekasztal-beszélgetés négy résztvevője közül ketten, Katona Melinda, a Borealis Consulting Kft. ügyvezető igazgatója, és Bácskai Zsuzsanna, a London Style Nyelviskola Kft. ügyvezetője és szakmai vezetője  már dolgoztak mentorként korábbi mentorprogramokban. Kis Éva, a Karsai Holding Zrt. vezérigazgatója fontolgatja, hogy szívesen megosztaná szervezetfejlesztési, szervezetirányítási tudását egy vagy két mentorálttal. Koós Veronika mentoráltként szeretne segítséget kapni egy tapasztalt vállalkozótól vállalkozása továbbfejlesztéséhez.

A mentorálási tapasztalattal rendelkező beszélgetőpartnerek elmondták, hogy egy vállalkozónak folyamatosan tanulnia kell önmagáról: időnként meg kell állnia, el kell meditálnia azon, hol is tart a vállalkozása, merre szeretne továbbhaladni. Erre pedig kiváló alkalom egy mentorprogramban való részvétel. Egyfelől a felkészülés a mentorálttal való munkára önmagában saját vállalkozása áttekintésére készteti a mentort, másfelől a mentorált kérdései kapcsán is rá kell tekintenie a saját cégére. Egy mentor vállalkozó három lépéssel mások előtt tud haladni a mentoráltjai kérdései által – hangsúlyozta Katona Melinda. Egy jó cégnek van igazán szüksége mentorra, mert egy ilyen vállalkozás felismeri az ebben rejlő lehetőséget.

Kis Éva egyebek között arra próbált meg választ adni, mit nem tenne, ha mentor lenne. „Egy dolog egészen biztos: tanácsot nem adnék. Én azt tudnám elmondani, hogy egy adott helyzetben mit tettem, illetve mit tennék.”

….. Veronika egy olyan családi vállalkozásban szocializálódott a vállalkozói létre, ahol nem volt külső kontroll, külső szem. Éppen ezért ő azt szeretné, ha majdani mentora egyfajta külső kontrollként lenne jelen, és segítene a vállalkozást sikerre vinni.

Egy mentorprogramban ez lehetséges is, hiszen a mentorált egy külső szemlélőtől kap objektív visszajelzést, útmutatást, alternatív megoldási lehetőségeket. Azt azonban mindkét korábbi mentor hangsúlyozta: a döntés felelősségét a mentor nem veszi át, azaz a döntést minden esetben a mentoráltnak kell meghoznia.

„Fejétől szagos a virág” – parafrazeálta a jól ismert mondást Bácskai Zsuzsa, arra célozva, hogy a vállalkozás központjában a vállalkozást alapító egyén áll, akinek személyisége meghatározza a vállalatot. A mentornak tehát a személlyel kell dolgoznia, erősítenie kell, nehezebb esetben vissza kell adnia az önmagába vetett hitét, inspirálnia kell újabb és újabb megoldásokra.

Arra a kérdésre, hogy milyen a jó mentor, a hajdani és remélhetőleg majdani mentorok a következőket válaszolták: alázatos, felelősségteljes, nyitott a saját vállalkozása áttekintésére, átgondolására, felnőttként, partnerként kezeli a mentoráltat, tiszteli a partnerét, a partnere döntéseit, semmiképp sem megmondó ember. És kiváló sales-es, hiszen, amint Bácskai Zsuzsanna fogalmazott: a terméket, a szolgáltatást el kell adni, és csak ez lehet sikeres, aki ezt meg tudja tenni. „Éppen ezért engem mentoráltként az érdekelne a legjobban, hogy a mentornak milyen értékesítési stratégiája van!”