A SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány „egy szakértő, egy vállalkozó, egy téma, 1 óra” elnevezésű interaktív online vállalkozói fóruma immár 8. alakalommal került megrendezésre, melynek keretében az online konferenciában rejlő lehetőségeket vették górcső alá a meghívott vendégek, Kovács Dániel és Rácz Erzsébet. A kérdező Lakatosné Lukács Zsuzsanna, a SEED ügyvezetője.
A beszélgetőtársak:
Rácz Erzsébet (Zsó) business coach, stratégiai tanácsadó, családi vállalkozásokkal foglalkozik, maga is 1993 óta családi vállalkozásban működik. 6 évvel ezelőtt eldöntötte, hogy hogyan akar 30 év múlva élni és megalkotta a saját stratégiáját, egy vezérvonalat, melynek mentén folyamatosan építi és fejleszti a vállalkozását. Tudásával leginkább a generációváltással érintett vállalkozásoknak tud segítséget nyújtani, a stratégia kidolgozása azonban nem csak ezen vállalkozások életében fontos, más vállalkozók számára is jelentős előny egy tudatos stratégia megalkotása.
Kovács Dániel, a Zsiráf Kreatív Ügynökség képviseletében ismertette az általuk már több ízben megszervezett és lebonyolított online konferenciák világát. Zsóval közös pontjuk a családi vállalkozásban való működés, Dani már a második generációs tagja a Zsiráfnak. A családi céghez való csatlakozásakor kezdett az ügynökség az online világ felé nyitni.
Mi is az online konferenciák világa?
Kovács Dánielék ügynökségének 2016-ban jött az első online konferencia ötletük, úgy érezték, hogy még kiaknázatlan volt ez a terület, valamint a piaci rést abban látták meg, hogy az élő közvetítések helyett az előadások visszatekinthetőségére, azok újra nézésére koncentráltak. Az előadók anyagait stúdió körülmények között vették fel, így az elkészült termék minősége sem kifogásolható. Az online konferenciákon, -hasonlóan egy személyes rendezvényhez-kiállítói tér és szponzorok is megjelentek, az online stand pedig bemutatja az előadók által nyújtott szolgáltatásokat. Az interaktív konferenciát a chat-elés lehetősége emeli, akár arccal, akár anonim módon is feltehetők a kérdések. Dani a 2018-ban általuk menedzselt „Családban maradt workshop”-ot emeli ki, melyen beszélgetőtársa, Zsó is részt vett, mint támogató és előadó is.
A Zsiráf Kreatív Ügynökség online konferenciái általában nagytömegeknek szólnak és ingyenesen megtekinthetőek, akárcsak a nemrég megrendezett online konferenciájuk, a diákoknak szóló Felvételizők Hétvégéjén, melyen nagyjából 10-20 ezer diák vett részt.
Egy egyéni vállalkozás, mint amilyen a Rácz Consulting, miért érezte, hogy csatlakoznia kell egy online konferenciához? Milyen lehetőségek rejlenek benne?
Zsó, mint egyéni vállalkozó networkinggel, ajánlással szerzi az ügyfeleit, bizalmi alapon dolgozik. Az online konferenciákon való megjelenése során a tudásának megosztását és tartós közlési vágyát is ki tudja élni és mivel a konferencia tartalmai visszatekinthetők, így fontosnak tartja, hogy hogy ami ott elhangzott, annak évek múlva is értéke legyen. Nem utolsó sorban az elkészült, stúdiókeretek között felvett anyagokat, tartalmakat fel tudja használni a saját marketing tevékenységének keretein belül is.
Az online konferencián való megjelenés számára brandjének építését, ügyfélszerzést, és olyan marketinganyagokat adott, melyek évek múlva is felhasználhatók, értékállók.
2016-ban jött az első ötlete a Zsiráfnak az online konferenciák megvalósítására, de mi történt az elmúlt pár hónapban?
Dani tapasztalata szerint korábban az élő, személyes rendezvényeken való részvétel volt prioritásban, az utóbbi években volt egy nagyobb nyitás az online térben való konferenciákra, hiszen az online szolgáltatásoknak megnőttek a felhasználói, (Netflix, Google, Zoom elterjedésével) a pandémiás időszakban azt érzi, hogy már nem nekik kell a cégeknek ajánlaniuk ezt a szolgáltatást, hanem a cégek keresik meg őket.
Zsóval egyetértenek abban, hogy a konferenciák anyagai, mint marketing anyagok a későbbiekben is fennmaradnak és felhasználhatók. Dániel tapasztalata szerint a cégek sokkal több pénzt költenek marketingre, mint online konferenciára, de ez változhat, ha felismerik az ebben rejlő lehetőségeket.
Miért éri meg a KKV-knak, a „kicsiknek”, hogy részt vegyen online konferenciákon?
Kovács Dániel statisztikát mutatott be a google adwords segítségével, így rendkívül részletes statisztikák mutathatók ki. Véleménye szerint nem csak az az értékálló, hogy az online konferencián jelen volt a szolgáltató, hanem az is, hogy a már azt megelőző kommunikációs kampányban is megjelent a szolgáltató logója, a potenciális ügyfelek akár már így is felfigyelhetnek a vállalkozás nyújtotta szolgáltatásokra. Zsó kiemeli, hogy akár egy egyszerű google kereséssel is azonnal az elsők között található meg annak a 2018-as „Családban maradt” konferencia anyaga, melyet a Zsiráf szervezett, és amin ő, mint támogató részt vett, így ügyfélszerzés szempontjából is kiváló lehetőség.
A KKV-knak résztvevőként: brandépités, adatbázisgyűjtés, direktkommunikáció szempontjából mindenképp érdemes és jó lehetőség a résztvétel, nem utolsó sorban olyan nemzetközi vállalkozásokkal is kapcsolatot teremthet a szolgáltató, akikkel egy offline rendezvény során kevés esély van (pl. egy Dániában élő magyar vállalkozó).
A KKV-knak szervezőként: Dániel szerint fontos a konferencia mondanivalója, minél innovatívabbá, és érdekesebbé kell tenni a tartalmat, illetve a téma is legyen széleskörű. Az előmunka hasonló terhekkel és sok munkával jár, akárcsak egy személyes rendezvényél. A kisebb vállalkozásoknak, akiknek nagy terveik vannak azt tanácsolja, hogy keressenek más kisebb cégeket, akiket maguk mellé állíthatnak egy közös online konferencia megszervezéséhez.
Zsó kiállítóként szokott befizetni az ilyen jellegű konferenciákra, mely egy hosszútávú befektetés. Amennyiben van módja az online bejelentkezésekre, mindig él a lehetőséggel, hiszen kevés energiabefektetéssel jár, s az utókommunikáció sokat segít a brandépítésben. A kicsiknek ő is azt javasolja, hogy álljanak össze -akár iparágtól függetlenül-, s teremtsenek együtt értéket.
Az online konferencia tehát nem csak a vállalkozás marketingjében tud segítséget nyújtani. Mik azok a lehetőségek amit a szervezők és a résztvevők is tudnak használni az utómunka során?
Kovács Dániel a teljesség igénye nélkül adott javaslatokat, ilyen például: Lapozgató formátumú magazin, a rendezvényre látogató vagy feliratkozók részére egy „remarketing” keretén belül, egyfajta utókommunikációként el tudják juttatni a megvalósult konferencia hírét. Akár zárt rendszeren belül, kisebb konferencia is tökéletesen tud működni, játékokkal, kvízekkel, tesztekkel megfűszerezve, melynek csak a kreativitás szab csak határt. Fontos tisztázni, hogy mi a célja a konferenciának. Adatbázis kiépítése vagy brandépítés? Negatívként megemlíti, hogy az online térben mindig történhet váratlan esemény, karbantartás vagy túlterheltség miatt, ezt sokszor nem lehet elkerülni, vagy kiküszöbölni. A tartalom azonban mindig legyen rövid és lényegretörő, s ha kell vegyük igénybe marketing szakember segítségét.
Hogy látjátok a jövőt?
Zsó szerint a világ változik, ezt mindenkinek el kell fogadnia és ne álljon ellen az újnak, otthonosan kell mozogni online és offline is. Gyakorlott online networking használó, tárgyalásokat is tart online, azt érzi, mindkét helyen jelen kell lennie. „Az online konferencián való megjelenés csak úgy veszhet ki az életemből, ha jön valami új, valami jobb”-mondja.
Dániel zárszóként elmondja, hogy a járvány időszakában több vállalkozásnak fontosabb lett a webshopjának, weboldalának kitisztázása, mely a korábbi feszített üzletmenetben sokszor háttérbe szorult, emiatt fontos, hogy a járvány lecsengése után egy vállalkozás megjelenése ugyanolyan tiszta legyen online, mint offline. – Egyetértünk Dániellel.
A teljes beszélgetés felvétele megtekinthető és hallgatható a SEED Alapítvány honlapján.