Mentorok és mentoráltak 6. - A playstationtől a kutyatápig.

Mentorok és mentoráltak 6.
A playstationtől a kutyatápig

Mindig is szeretett adni-venni Vargyas András, ebből a szenvedélyéből nőtt ki a kutyatáppal és a kutyatartáshoz kapcsolódó kiegészítőkkel kereskedő webáruház, illetve a 2019 januárjában bejegyzett Vargyas Petfood Kft. Ezt a vállalkozást szeretné jól és okosan vezetni András, s azért jelentkezett mentoráltként a Személyes Vállalkozói Mentorprogramba − amely egyébként már a harmadik mentorprogramja −, hogy egy tapasztalt vállalkozótól ellesse a cégmenedzselés főbb fogásait. És persze minden egyebet, amit lehet.

Hogyan indult, milyen ötletből született a vállalkozásotok?

Először csak magamnak rendeltem a neten ezt-azt, például a címben említett play stationt. Elég hamar  rájöttem azonban arra, hogy az interneten olcsón beszerzett termékeket némi felárral el is lehet adni. Kezdetben pendrive-okkal üzleteltünk a bátyámmal, aki azóta is társam a vállalkozásban. Sokszor ezt a nővérünk pénzéből tettük, aki szintén részese a vállalkozásnak. Akkor ezt még teljesen off-line módon valósítottuk meg: kollégiumokban árultuk az adathordozókat. Próbálkoztunk sok minden mással is, például szétszedhető longboarddal - ami nem más ugyebár, mint egy jól megtermett gördeszka - és online sportfoglalási szoftverrel is.

Ez utóbbi pontosan mit fedett?

Ez az ötlet abból a meglátásból született, hogy sokszor azért nem jön össze a foci, mert nincs elég ember. Ezért mi azt találtuk ki, hogy egy platformon összehozzuk a focizni szerető embereket. Ha valaki szeretett volna játszani, de nem volt kivel, akkor megnézhette, hogy hol van erre lehetőség, és csatlakozhatott olyan emberekhez, akiket ugyan nem ismert, de akik szívesen bevették a csapatba. És ez persze fordítva is tudott működni, ha valamelyik csapatból hiányzott ember, itt tudtak szerezni. A kezdeti lelkesedés után kiderült, hogy ez túl nagy falat ahhoz, hogy megoldjuk. Nem is sikerült.

Hogyan léptetek, léptél tovább?

2016-ban beiratkoztam egy online tréningre, ahol megtanultam weboldalt építeni, webshopot üzemeltetni, online hirdetéseket készíteni, menedzselni. Amikor elbeszélgettem a trénerrel, hogy mivel foglalkozom, felvetette, hogy olyan dolgot kellene árulni, amihez érzelmi alapon kötődhetnének az emberek. Így jött a képbe a kutya. Egy kutya nagyon komoly érzelmeket tud kiváltani az emberekből. Olyan, mintha családtag lenne. Sőt, ma már tudom, hogy nem olyan, hanem az is.

2017 tavaszán lett készen a webshopunk, s az első termék, amit árulni kezdtünk egy kutyavitamin volt. Jól ment az üzlet, de a vitamint előállító cég hirtelen megszűnt. Gyorsan váltanunk kellett, elkezdtünk a kutyatartáshoz kapcsolódó kiegészítőket árulni: pórázt, játékokat stb. Kezdetben Kínából, később Németországból szereztük be a termékeket. Elég jól mentek a dolgok, de kevés volt a visszatérő vevő, állandó küzdés volt újabb vásárlókat szerezni. Ez nagyon frusztrált.

Miképpen próbáltatok javítani ezen a helyzeten?

Ekkor gondoltam először arra, hogy kívülről, egy tapasztaltabb vállalkozótól kellene tanácsot kérni. Úgyhogy 2017 őszén bejelentkeztem egy Mentrorship nevű mentorprogramba. Ezt fiatal vállalkozók csinálták non-profit alapon. Élmény volt közöttük lenni, beszélgetni velük, követni a gondolataikat. Nagyon otthon voltak az online világban, és ilyen ismereteket is adtak át. Nagyon inspiráló volt az egész.

A vevőproblémára is kaptál valamiféle megoldási ötletet?

Arra közvetlenül ugyan nem, de megismerkedtem egy másik mentorálttal, akinek az édesapja állatorvos volt, és kutyatáp értékesítésével is foglalkozott. Mi is elkezdtük értékesíteni az ő tápját a webshopunkban. Az árrés nagyon alacsony volt, de azt legalább megtudtuk, hogy tudunk eladni tápot. Mindenesetre célul tűztük ki egy saját „tápmárka” létrehozását.

Azután 2018-ban egy újabb mentorprogramban is részt vettél.

Igen, 2018 őszén részt vettem a Climate-KIC programjában. Négy mentorral is együtt dolgoztam, akik alapvetően abban segítettek, hogy megtaláljuk a tevékenységünk fókuszát: kutyatáp, snack, kiegészítők. A mai napig is tartom a kapcsolatot az egyik mentorommal. Ebben a programban anyagi támogatást is kaptak a mentoráltak, amit mi egy az egyben online marketingre költöttük.

A saját tápmárkától kanyarodtunk el. Sikerült végül létrehozni?

Igen, találtunk, helyesebben talált a bátyám egy Pest megyei bérgyártót, aki hajlandó volt kezdetben kis mennyiségeket legyártani a számunkra. Így jött létre először a Vital Dog márkánk, majd miután kiderült, hogy ezt a nevet nem tudjuk levédetni, a Cricksy Dog márka.

Mennyiben más ez a márka, mint a piacon lévő más márkák, vagyis miért vegyék éppen a Cricksy Dogot a kutyatulajdonosok?

Próbálkoztunk néhány újítással, például a rovarfehérjével, ami sokkal környezetbarátabb és egészségesebb, mint a szarvasmarha vagy a baromfi fehérje. Persze van normál tápunk is, mert nem mindenki van oda a rovarosért. A versenyelőnyünk azonban nem ebben rejlik, hanem az ügyfélkezelésünkben. Mi nagyon személyesek vagyunk, odafigyelünk a vevők igényeire, azok alapján fejlesztjük tovább a termékeinket. Ezt pedig ők értékelik.

Mivel nekünk a környezetvédelem is nagyon fontos ezért rovarfehérjéből készült tápot és rovarfehérjéből készült kekszeket is gyártunk és értékesítünk. Mi így próbálunk tenni a környezetünkért, és ezáltal lehetőséget adni a kutyagazdiknak, hogy ők is tegyenek a Földünkért.

Miért jelentkeztél a Személyes Vállalkozói Mentorprogramba, mit szeretnél kapni ettől a programtól?

A cégünk eljutott oda, hogy Magyarországon már stabilak vagyunk, és elkezdtük előkészíteni a külföldi, egyelőre ausztriai értékesítést. Részben ebben várnánk valamilyen segítséget a mentortól. Alapvetően pedig jó beszélgetésekre számítok, s azt szeretném, ha olyan kérdéseket tenne fel nekünk a mentor, amelyek segítenének a gondolataink összerendezésében.

Bognár Károly